Cookie-k használata a honlapon
Mint a legtöbb weboldal, a cadterv.hu is használ cookie-kat, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen része, amikor az oldalunkon jár. A Hozzájárulok gomb megnyomásával Ön elfogadja a cookie-k használatát. További tudnivalókat a cookie-król, és arról, hogy lehet ezeket kikapcsolni, az adatkezelési tájékoztatóban talál.
Hozzájárulok

FÉMALK sikerek a CATIA tervező rendszerrel

FémalkA FÉMALK 1989-ben alakult, azóta Magyarország egyik vezető, tisztán magyar tulajdonú, nyomásos alumíniumöntödéjévé fejlődött.Mára a vállalat a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően kimagasló eredményeket ért el a nyomásos alumínium öntvények előállítása terén, elsősorban az autóipar részére, illetve ezen termékek felületkezelése, megmunkálása, különféle szerelési műveletek elvégzésére vállalkoznak. Stabil piaci helyzetüket erősíti a folyamatos innovációk bevezetése, a felkészült szakember gárda és csapatmunka, továbbá a tradicionális vállalati értékek.

FémalkA gyártmányfejlesztés összetett és szerteágazó feltételek és szempontok figyelembevételével történik.Ezek közül a két legfontosabb és kiemelendő; a gyártáshelyes, optimált konstrukció kialakítása, illetve a gazdaságos gyárthatóság . A FÉMALK Zrt. az utóbbi években mutatott sikerének egyik kulcsa, hogy lehetősége nyílt a termékei fejlesztésének egy olyan fázisában bekapcsolódni, ahol vevői megkövetelik vagy nagyban támaszkodnak a fejlesztői szolgáltatásra.

Ennek köszönhetően meglévő tapasztalatait be tudja építeni a termékekbe, aminek eredményeképpen csökkennek a gyártási hibák és jelentősen csökkenthető a gyártás költsége.

Miképp lehetséges ez?

A BMW I8-as projekt esetében, egy alumínium motortartó és két váltótartó bakot terveztek.A cég rendelkezik az autógyár által is használt CATIA tervező rendszerrel, amit a CAD-Terv Mérnöki Kft.-től vásárolt. Ugyanazt a munkakörnyezetet, és módszertant használják a modellek építésénél, mint a megrendelőjük. Szabványos startfájlba, szabályoknak megfelelően helyezik el az építőelemeket.Átlátható, stabil modelleket tudnak így létrehozni,így gyors a modellek módosítása és frissítése. Az adatcserénél nem csak a konverziót tudják így elkerülni, hanem azt az időveszteséget is, ami a különböző struktúrákon való kiigazodáshoz szükséges lenne. Ezzel gyorsul a fejlesztői munka.

Fémalk

A tervezés kiindulási pontja a követelményjegyzékben rögzített terhelések, a beépítési tér, valamint az alkatrész rögzítési pontjai és erő-bevezetési helyei. Olyan geometriát kellett kialakítani, ami ezeket a fix pontokat összeköti. A komplex feladat megoldását segítette a multi body eljárás, ahol külön álló egységekből lehet felépíteni a teljes geometriát. Ennek előnye, hogy egy részegység, lokálisan módosítható, cserélhető, vagy ha szükséges eltávolítható, anélkül, hogy a modell többi részét frissíteni kéne.

A CATIA összeállítás kezelés moduljában elérhető, digitális makett technológiájával, lehetőség nyílt a teljes motorszerkezet megnyitására,távolság és ütközés analízisek futtatására.A szilárdsági számításokat a Dassault SIMULIA termékcsaládjának, alkatrész analízis moduljában végezték el.Ennek előnye, hogy nem volt szükség egy új program bevezetésére, hanem egy integrált rendszeren belül lehetett elvégezni az analíziseket és a geometriai módosításokat is. A tervezés ezen, fázisában már ügyeltek arra, hogy az alkatrész megfeleljen gyártástechnológiájuk szabályainak, mint például az optimális borda és fal vastagságok, falferdeségek, rádiusz sorrendek. A saját gyártói tapasztalatok használatával jelentős időt lehetett megspórolni, hiszen nem kellett egy külsős partnert bevonni a gyárthatósági ellenőrzések elvégzéséhez, hanem házon belül el tudták ezt végezni.

CatiaA következő fázisban külsős partner segítségével elkészültek a prototípus darabok, amelyek alumínimum homoköntvények voltak. Ezek egy része a FÉMALK anyagvizsgáló laborjába kerültek, ahol statikus és dinamikus (élettartam vizsgálatokat) teszteket végeztek velük.A vizsgálatokhoz szükséges megfogókat CATIA-ban tervezték, így ha változott a termék, a módosításokat egy frissítéssel át lehetett vezetni a készülékekre. A prototípusok másik része a BMW tesztautóiba kerültek beépítésre, ahol funkcionális és törésteszteket végeztek el. Itt derült ki, hogy a vártnál nagyobb erőhatások érik a tartókat, így vissza kellett térni a tervezés korábbi fázisába és masszívabb merevítéseket kialakítani.

A FÉMALK sikere az, hogy a tervezési folyamata során olyan alkatrészeket fejlesztett, amelyek képesek elviselni a megnövekedett terheléseket viszont tömegük kisebb a konkurencia által fejlesztett megoldásoknál. A kész alkatrészekről műszaki rajzokat generáltak, és a teljes adatcsomagot a Q-checker programmal ellenőrizték. Így biztosítható, hogy a BMW rendszerében az adatok problémamentesen használhatóak nagy összeállítások és analízisek során.A sikeres validáció után, lezárul a termékfejlesztési fázis.

Jövőbeni kilátások

A FÉMALK sikeres fejlesztési projektjeivel és folyamatos jó minőségű termelésével stratégiai partnere lett a BMW-nek.

2013-ban további 39 termék fejlesztésével bízta meg a bajor autógyár a vállalatot, mely projektek eredményei 2014/2015-től kerülnek szériagyártásba.

Hírlevél feliratkozás

Kapcsolatfelvétel

Kapcsolódó videó

Csaba-Metál esettanulmány