Cookie-k használata a honlapon
Mint a legtöbb weboldal, a cadterv.hu is használ cookie-kat, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen része, amikor az oldalunkon jár. A Hozzájárulok gomb megnyomásával Ön elfogadja a cookie-k használatát. További tudnivalókat a cookie-król, és arról, hogy lehet ezeket kikapcsolni, az adatkezelési tájékoztatóban talál.
Hozzájárulok

SMR Hungary Bt.

Döntött, lépett és töretlenül fejlődik az SMR Hungary Bt.

SMR

CÉGPROFIL

Az SMR (Samvardhana Motherson Reflectec) az egyik legnagyobb olyan cégcsoport a világon, mely visszapillantó tükrök tervezésével és gyártásával foglalkozik. Több, mint 19 országban készít tükröket személygépkocsik és kis áruszállítók számára, mellyel a világ ilyen irányú gyártásának mintegy negyedét fedi le – évente 30 millió darab értékesítésével. Szállít Észak-Amerika, Európa, Ázsia és Ausztrália nagy autógyárainak.

Az SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt. 1993-ban kezdte meg működését hazánkban.Profiljuk a tükörgyártás részeként a műanyag fröccsöntés, az elektronikai és elektromechanikai alkatrészek gyártása, az automatizált festés, valamint a komplex rendszerek összeszerelése. Legnagyobb vevőik a Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Opel, Hyundai és a Kia. Kiemelten fontosnak tartják a költséghatékonyságot, ám arra törekednek, hogy ezt innovációval, modern technológiák meghonosításával és terméktechnológiai fejlesztésekkel érjék el. Tervezői, fejlesztői munkát 2006 óta végeznek.

SMR SMR

KIHÍVÁSOK

Első ránézésre egy visszapillantó tükör nem túlzottan bonyolult – s valóban, régen ez így is volt. Ám ha belegondolunk, hogy napjainkban milyen funkciókat találunk benne rájövünk, hogy igencsak összetett szerkezet. Sok elvárásnak kell egyszerre megfelelnie, melyet a TERMÉKFEJLESZTŐ mérnökök felelőssége összehangolni. Találhatók benne tartóelemek, melyek a vibrációmentes stabilitást biztosítják. A tükör pozícióját motorok és mechanikus áttételek segítségével állíthatjuk. Az irányjelző, vagy a holttér figyelő technológia visszajelző lámpája szintén a visszapillantó része csakúgy, mint a szükséges kábelek és a vezérlő elektronika. Alkalmaznak műanyag, alumínium, karbon, króm, valamint lakkozott alkatrészeket. Gyakoriak a szabad formájú felületek, hisz a teljes tükörnek illeszkednie kell az autó formatervébe. Ügyelni kell a tömítettségre is, ami szélzaj csökkentése miatt alapvető. Mindezen funkciók megvalósításához viszonylag kis hely áll rendelkezésre, amelyet a lehető legjobban kell kihasználni a működőképességet is szem előtt tartva. Az így felszínre kerülő egyedi és összetett igények a SZERSZÁMTERVEZÉSsel foglalkozó kollégákat is folyamatos kihívások elé állítják, melyeket hatékonyan le kell kezelni. Az egyes részlegek közti folyamatos, naprakész adatokon alapuló és hatékony KOMMUNIKÁCIÓ megvalósítása szintén elengedhetetlen. Szinte természetes az is, hogy a határidők szorítása mellett is elvárás a folyamatos költségcsökkentés. A kiinduló modellek hibamentes megnyitása és a lehető leghatékonyabb felhasználása, továbbtervezése szintén alapvető fontosságú, hiszen a fejlesztés folyamán a német konstruktőrökkel szoros együttműködésben dolgoznak.

A MEGOLDÁS

A felsorolt kihívásokra való válaszként megszületett a döntés, ami alapján bevezetésre került az OEM-ek által összeállított CATIA beszállítói csomag. Ez, a szorosan értelmezett tervezői munkát segítő eszközökön túl, tartalmaz olyan speciális ellenőrző programokat is, amelyek az adatminőséget biztosítják. Adatkezeléshez bevezettek egy szabványos könyvtárrendszert, melynek alapja, hogy a mappák tartalma szinkronizálódik az egyes telephelyek között. Egyes feladatok automatizálásához egyedi, a CATIA-ban fejlesztett makrókat használnak, mint például a mérési pontok koordinátáinak lekérdezése. A speciális szakmodulok pedig konkrét tervezési feladatok elvégzéséhez nyújtanak hatékony eszközkészletet, mint például a geometriai analízis, a felületoptimalizáló modul, valamint a kinematika modul. A 3DVIA Composer animációival pedig a termék hatékony bemutatásában és az egyeztetések során kínál segítséget a kommunikációban.

SMR SMR

ELŐNYÖK

Az autóipari beszállítóvá válás természetesen egy folyamat, amely során fokozatosan nyerheti el a bizalmat a beszállító-jelölt. Az első lépés az SMR esetében is a magabiztos CAD tudás megszerzése volt. A meglévő CAD tudással be tudtak kapcsolódni futó fejlesztésekbe, valamint szériaproblémák megoldásába – ezeken a feladatokon keresztül megismerték a tükrökhöz kapcsolódó tervezési szabályokat és az autóipari megrendelők specifikus elvárásait is. Mivel munkáik során mind több tapasztalatra tettek szert, megfeleltek az elvárásoknak és így egyre nagyobb megbízásokat és önállóságot kaptak. A rendszer bevezetése után,néhány év alattolyan mértékben megemelkedett a megbízások száma, hogy 5-ről 26 főre bővült a tervezői csapat.

Fejlesztési feladataik során hatékonyan alkalmazzák a CATIA multi-body modellezési eljárását, amivel rendkívül jól strukturált testmodelleket lehet létrehozni, csökkentve a később szükségessé váló módosítások időigényét. A parametrikus felületmodellezés hatékonyan támogatja a fröccsöntési szempontból gyártáshelyes felületek gyors létrehozását is. Nem okoz problémát az sem, ha nagy mennyiségű szabad formájú felületelemet kell egy alkatrészen, vagy egyazon összeállításon belül kezelni. A mérnökök becslése alapján, ezen eszközök használata mintegy harmadával csökkentette a tervezési időt.

Az adatkezelés kialakított alapelvei gyakorlatilag abba az irányba mutatnak, hogy a cég összes telephelye és dolgozója egyetlen, közös adatbázist használ, így csökkentve az esetleges duplikációkat és a nem jóváhagyott verziók felhasználásának esélyét. Cél az adatállomány 20%-kal való csökkentése.

Igaz ugyan, hogy az alap modulok használatával sok feladat többé-kevésbé megoldható, ám nem elhanyagolható, hogy mekkora időráfordítással, és mekkora hibaaránnyal. Az SMR a versenyképesség növelése és a tervezési idő csökkentése érdekében döntött a speciális szakmodulok felhasználása mellett. A geometriai analízis segítségével a megrendelőktől, vagy a beszállítóktól kapott modelleket tudják a sajátjukéval összehasonlítani: a szoftver pár másodperc alatt, 100%-os biztonsággal megtalálja az eltéréseket, és jelzi azokat. Ez heti szinten több óra megtakarítást jelent és radikálisan csökkenti a hibalehetőségeket: az ellenőrzést végző szakemberek úgy látják, nem ritka, hogy az eszköz használatával a hibakeresésre fordított idő 50%-át megtakarítják.

Fröccsöntés után az alkatrészek a hűlésből adódóan deformálódást szenvednek el. Ennek kompenzálására a tervezők előfeszítést alkalmaznak a modelleken, melynek során az ellenkező irányba megfelelő mértékben deformálják azokat, és így adják tovább a szerszámkészítőknek. A felületoptimalizáló szakmodul használata azért indokolt, mert segítségével egyszerűen, parametrikusan lehet szabályozni az egyes területek változásait miközben az is biztosított, hogy a felületek folytonossága nem sérül – az alapszintű felületmodellező eszközökkel ezt nem lehetne megfelelő hatékonysággal megvalósítani. Így az eredeti modell felhasználásával egyszerűen készíthető el az a szerszám, amely figyelembe veszi a gyártási technológia jellemzőit is. A modul másik felhasználási területe a tervezés koncepcionálási fázisa: amennyiben a formatervek nem felelnek meg a gyárthatóság szabályainak, a módosítási javaslatokat a deformációs technológiával jóval könnyebb elkészíteni és prezentálni.Általános felhasználói vélekedés szerint, a szakmodul használata nélkül ezek a munkák gyakorlatilag nem lennének elkészíthetők. A tervezésre fordított idő tekintetében a javulás mértéke minimum 300%.

SMR SMR

A cégen belüli, valamint a külső kommunikáció javítására a 3DVIA Composer használatával a három dimenziós modellen alapuló bemutatókat 3D PDF-be, vagy egy ingyenes nézegetővel olvasható formátumba mentik. Ennek segítségével minden résztvevő számára könnyebben megérthető, hogy milyen alkatrészen és miért kell változtatni. Az is bebizonyosodott, hogy sokkal hatékonyabb a kommunikáció és a döntéshozatala menedzsment, vagy akár a laikusnak mondható felhasználók számára is emészthető bemutatókat, összeszerelési animációkat által. A döntések meghozatala becslések szerint kevesebb, mint fele annyi idő alatt történik meg.

A szerszámtervezéssorán a termék- és a szerszámkoncepció fejlesztése összekapcsolódik, ezzel csökkentve a későbbi módosítások szükségességét. Az alkatrész szerszámoldalak szerinti bontásánál a CATIA célmegoldásával időt tudnak megtakarítani azáltal, hogy nem kell több ezer elemet egyesével átcsoportosítani, hanem egy jól használható javaslatot kínál a rendszer, amit természetesen finomítani lehet. Az öntőszerszámok tervezése folyamán kritikus pont a csúszkák elhelyezése. A megoldás ezt a szerszámkoncepció kialakítása során úgy támogatja, hogy a kinematika modul segítségével valósághűen szimulálható a szerszám nyitása, és kiszűrhető az egyes elemek esetleges ütközése. A szériaszerszám konstrukciója így ráépülhet a szimulált koncepcióra, melynek eredményeképp a teljes szerszámtervezési folyamat, valamint a korrekcióra fordított idő is jelentősen, 25-30%-kal csökken.

A prototípusok gyártásáról tudjuk, hogy viszonylag alacsony darabszámot jelentenek, viszont a megtervezett szerszám megfelelőségét a gyártási környezetben is tesztelni kell – így nagyon fontos szempont a költséghatékonyság. Emiatt az SMR egy új technológia bevezetése mellett döntött, nevezetesen 3D nyomtatással állítják elő aprototípus-szerszámokat. A szerszám kialakításoknál ügyelni kell bizonyos peremfeltételek betartására, mint például a minimális szerszám falvastagság tartása, hogy a jelentkező hő ne okozzon deformációt. A szerszám tervezését CATIA-ban végzik, melyből STL adatot mentenek ki a 3D nyomtató számára (a felületadó háromszögek optimalizálását is támogatja a rendszer). A nyomtatás könnyebben kezelhető és olcsóbb technológia, mint pl. a fém alapanyagú szerszámok készítéséhez használt 5 tengelyes marás. A nyomtatott szerszámok fröccsöntő gépen széria alapanyaggal és alacsony nyomású reaktív öntési technológiákkal (RIM) is használhatóak. Ezzel az eljárással egyszerűbb és költséghatékonyabb a szerszám előállítása.Így a 3D-s nyomtatók elterjedésével várható, hogy ez a módszer veszi át a prototípusgyártásban a vezető szerepet.

JÖVŐKÉP

Összefoglalva, a megoldáscsomag bevezetésével az SMR megteremtette annak lehetőségét, hogy OEM-eknek dolgozzon be. A munkákat megfelelő minőségben és határidőre teljesítve mind nagyobb és komolyabb megbízásokat kapott, ezáltal egyre alaposabb tudásra tett szert, ami a kapcsolat további elmélyülését vonta maga után. Folyamatosan fejlesztve belső és külső kommunikációját, valamint speciális támogató szakmodulok használatával egyre gyorsabban, hatékonyabban és mind kevesebb hibával dolgozott. Jelenleg elérte azt a szintet, hogy megrendelői óriási mértékben adnak véleményére, hiszen bíznak szakértelmében.

Mint azt a prototípus-gyártás területén bevezetett új megoldás is mutatja, a jövőben is nyitottan tekintenek az olyan fejlesztések felé, amelyek hatékonyabbá tudják tenni munkájukat. Terveznek többek között 3D szkennerrel való méréstechnológiai fejlesztést, tervezői kompetencia kiszélesítését mérő és szerelő ülések tervezése területén, valamint a kommunikációt és a hatékonyságot nagymértékben javító PLM rendszer bevezetése is terítéken van.

Hírlevél feliratkozás

Kapcsolatfelvétel

Kapcsolódó videó

Csaba-Metál esettanulmány